سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنترل کیفیت مواد غذایی

نظر

در این قسمت  لوله بازکنی فوری  با پمپ تراکم هوا که از هوای فشرده برای از بین بردن گرفتگی از طریق انفجار هوا تشریح میگردد؛ این دستگاه گرفتگی و آشغالهای درون لوله را با فشار هوا به حرکت در می آورد و به این وسیله باعث رفع گرفتگی و از بین رفتن آن می شود. مزیت بزرگ این روش این است که آن به طور آنی کار می کند و این یک راه حل ساده و حتی سازگار با محیط زیست است که از هیچ گونه محلول شیمیایی استفاده نمیگردد. یادتان باشد وقتی از این دستگاه برای رفع گرفتگی لوله ها استفاده میکنید باید تمام قسمت های دیگر ازجمله سینک، وان و غیره به طور کامل بسته / پوشش داده وگرنه فشار هوا باعث شود اب و فاظلاب داخل لوله ها از مجراهای فاضلاب متصل به محل مسدود شده در نقاط دیگر منزل به بیرون فوران کند.

بیشترین استفاده پمپ تراکم هوا برای محل های است که فنر کار نمیکند یا انحنای لوله طوری است که  فنر لوله بازکنی  ( که در ادامه تشرح شده است)عبور نمیکند مثل توالت فرنگی. شایان ذکر است اگر توالت فرنگی شما دچار گرفتگی شد سایر روش ها ممکن است به  لوله و اتصالات شما اسیب بزند اما تراکم هوا بهترین حالت است.

 

لوله بازکنی تهران

زمانی که شما شاهد گرفتگی لوله منزلتان هستید ، ممکن است تنها کاری که به نظرتان میرسد تماس فوری با یک شرکت لوله بازکنی باشد ، اما یک مسئله مهم وجود دارد ، و آن هم این است که کیفیت مهم تر از انجام ان کار است!!

لوله بازکن که مسئولیت کار را میپذیرد و جهت رفع مشکل اقدام میکند ، صد در صد باید ماهر باشد !! تا مانع بروز مشکل مانند شکستگی لوله شود ، پس این قول را به شما همشهریان میدهیم که بدون هیچ مشکل و هزینه اضافی ، مشکل را حل کرده و با فاکتور آن را تضمین کنیم.

 


نظر

چگونه آپارتمان خود را مدرن مدیریت کنیم؟

روش های سنتی مدیریت آپارتمان  با رشد جمعیت و افزایش تعداد واحدهای آپارتمان ها دیگر پاسخ گوی مشکلات نیست و مدیران ساختمان را با چالش های زیادی مواجه کرده است

شارژبوک اولین سامانه مدیریت آنلاین ساختمان است که از سال 1397 بر روی این مشکلات و راه حل های رفع نیازهای مدیریت ساختمان از روش های مدرن مطالعه می کند. این سایت امکان مدیریت ساختمان را برای خود شخص مدیر و ساکنان از طریق وبسایت شارژبوک و اپلیکیشن های اندروید و ios فراهم کرده است.

مزایای شارژبوک چیست ؟

1.اطلاع رسانی لحظه ای :

یکی از بزرگترین درگیری های مدیران ساختمان ها تماس با ساکنین برای اعلام بدهی های آنها می باشد، در شارژبوک ساکنین در هر لحظه بدون تماس با مدیر ساختمان می توانند بدهی خود را مشاهده کرده و شارژ خود را پرداخت کنند . مدیران نیز می توانند از پنل پیامکی رایگان که از داخل سایت و اپلیکیشن شارژبوک قابل دسترسی می باشد، اس ام اس یادآوری و اطلاع رسانی برای ساکنین ارسال کنند.

2.پرداخت شارژ آنلاین :

طبق عرف جامعه و فرهنگ کنونی آپارتمان نشینی ، حتی پرداخت شارژ ساختمان نیز زمان بر می باشد .

ساکنین در مرحله اول باید با مدیر ساختمان تماس بگیرند و بدهی خود را سوال کنند ، سپس مبلغ را به صورت نقد یا کارت به کارت به حساب مدیر ساختمان واریز کنند ، قبض بانک را به دست مدیر می رسانند و رسید پرداخت شارژ را از مدیر دریافت می کنند.

در پرداخت به روش شارژبوک پس از مشاهده بدهی خود بر روی دکمه پرداخت کلیک کرده ، مشخصات کارت خود را وارد و پرداخت را انجام می دهند. رسید پرداخت و دریافت به  صورت خودکار برای مدیر و ساکن ارسال می شود. شارژبوک یک درگاه پرداخت اختصاصی متصل به حساب مدیر ساختمان در اختیار ساکنین قرار می دهد. لازم به ذکر است وجه پرداختی شارژ ساکنین بدون کارمزد و واسطه، مستقیما به حساب صندوق ساختمان واریز می شود

3.حسابداری هزینه و شفاف سازی :

مدیر ساختمان هم از طریق اپلیکیشن و هم از طریق سایت می تواند هزینه هایی که انجام می دهد را ثبت کند و عکس فاکتور را پیوست کند ، دیگر نیازی به نوشتن هزینه ها در دفاتر و فایل اکسل نیست .

ساکنین هم می توانند گردش صندوق و ریزهزینه ها را مشاهده کرده و از عملکرد مدیر آپارتمان خود اطمینان خاطر حاصل کنند.

  1. تقسیم هزینه های فوق العاده :

بعضی از ساختمان ها قبض آب را بر اساس تعداد نفرات واحد ها تقسیم می کنند و بعضی دیگر قبض گاز را بر اساس متراژ واحدها . تصور کنید در ساختمانی که بالای 20 واحد است چقدر این کار برای مدیر زمان بر  است. در اپلیکیشن شارژبوک این کارها در کسری از ثانیه بدون خطا انجام می شود.

کافیست مدیر ساختمان فقط برای یک بار در قسمت واحد های من در اپلیکیشن و یا در قسمت واحدهای ساختمان در سایت شارژبوک متراژ واحد ها و یا تعداد نفرات را معرفی کرده و هر بار فقط با وارد کردن مبلغ و نحوه تقسیم، بدهی را بین واحد ها تقسیم کند

  1. رأی گیری :

بعضی از تصمیمات نیازمند رأی اکثریت ساکنین ساختمان می باشد . هماهنگی جلسه ساختمان بسیار سخت است و خیلی از ساکنین در آن شرکت نمی کنند. در شارژبوک برای اینگونه تصمیم گیری ها می توانید یک رأی گیری برگزار کنید و نتیجه آن را مشاهده کنید .دیگر پس از آن کسی از مدیر ساختمان گلایه نمی کند.

  1. اطلاع رسانی :

خیلی از مدیریان ساختمان اطلاعیه ای درآسانسور یا تابلو اعلانات ساختمان می چسبانند . این کار هم ظاهر ساختمان را برای مهمانان خدشه دار می کند و هم اینکه ساکنان طبقه اول از آسانسور استفاده نمی کنندو ممکن است این اعلانات را نبینند و یا در سفر طولانی مدت باشند . در شارژ بک اعلامیه ها با نوتیفیکیشن به ساکنین اطلاع رسانی می شود .

امنیت شارژبوک چگونه است ؟

شارژبوک برخلاف سایت های دیگر ، اطلاعات ساختمان ها را در سرور اختصاصی ذخیره می کند که به صورت 24 ساعته محافظت می شود و روزی 2 بار بک آپ گرفته می شود.

مهم ترین برتری شارژبوک این است که برای ساختمان یک درگاه پرداخت اختصاصی ایجاد می کند که باعث می شود شارژ پرداختی واحدها مستقیما وارد حساب مدیر ساختمان شده و هیچ گونه کارمزدی اخذ نمی شود.

چگونه از شارژبوک استفاده می کنیم

کافیست مدیر ساختمان از سایت شارژبوک و سایت هایی که لینک دانلود اپلیکیشن را دارند ، اپلیکیشن را دانلود کرده و ساختمان جدید ایجاد کند.سپس شماره تلفن واحدهای ساختمان و مشخصات آنها را وارد کند، ساکنین ساختمان نیز پس از ورود به اپلیکیشن ، می توانند بدون انجام هیچ عملیاتی مشخصات واحد خود را ببینند ، شارژ خود را پرداخت کنند و در نظرسنجی ها و اخبار ساختمان مشارکت کنند. هیچ الزامی برای نصب کلیه واحد ها نمی باشد.

پشتیبانی شارژبوک چگونه است؟

تیم پشتیبانی شارژبوک روزانه پاسخگوی سوالات کاربرها می باشد و آمادگی کامل برای راهنمایی و آموزش استفاده از اپلیکیشن و سامانه را دارد. کلیپ های آموزشی در وبسایت شارژبوک نیز قابل مشاهده می باشد.

 

www.sharjbook.com

 


نظر

صرافی سوئیفت



ارسال حواله از ایران به ترکیه و بلعکس
رسال حواله از ایران به استرالیا و بلعکس
رسال حواله از ایران به کانادا و بلعکس
دارای مجوز وسترن یونیون
رسال حواله از ایران به آمریکا و اروپا

شرکت مجهز به دستگاه کارت خوان متصل به شبکه بانکی شتاب در ایران بوده وشما می توانید با استفاده از کارت های بانکی ایران در استانبول از ما ارز دریافت نمایید

جهت دریافت نرخ ویژه تجاری برای انتقال مبالغ بالاتر از یکصد میلیون تومان، مستقیم با مدیریت صرافی تماس حاصل نمایید

??تلگرام

https://t.me/swiftxe

‏ ‏?? وبسایت

http://sarafiswift.com/

 

??اینستاگرام

‏   instagram.com/sarafi.swift

کلمات کلیدی : دلاریورولیر –دلار استانبول-دلار استرالیا –حواله یورو-دلار کانادا- یوان چین-لیر ترکیه


نظر

دنیای امروز با دیروز کاملا متفاوته و به نحوی ساده تر شده؛ کوچک­ترین تا بزرگ­ترین مسائل تغییر کرده.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که تاریخ و روز از دستتون در رفته باشه و بخایید بدونید امروز چندمه یا به دنبال یک مناسبت به تاریخ شمسی، قمری با حتی میلادی بگردید، اما به تقویم روز دسترسی نداشته باشین.

این اتفاق چند روز قبل برای من رخ داد و نمیدونستم امروز چندمه  حتی نرم افزار تقویم ایرانی هم از تلفن همراهم پاک شده بود.

اما خوشبختانه به اینترنت دسترسی داشتم و خیلی راحت در گوگل، کلمه تاریخ امروز رو جست و جو کردم تا از تقویم­ آنلاین استفاده کنم و یکی از اولین سایت هایی که اومد رو باز کردم: سایت زمانها

این سایت واقعا جامع هست و علاوه بر اینکه میفهمی امروز چندمه  کار باهاش هم راحته و من تونستم تاریخ امروز مورد نظرم رو به راحتی پیدا کنم و مناسبت­های امروز و هر روزی رو ببینم. راستش رو بخواین هفته آینده تولد دخترم هستم و می­خواستم مطمئن شم که رحلت یا شهادتی براساس تقویم قمری نباشه تا مهمون­ها رو دعوت کنم.

در این سایت حتی تونستم به راحتی به اوقات شرعی و طلوع و غروب آفتاب دسترسی پیدا کنم.

امروز هم این سایت دوباره مشکلم رو حل کرد. امیدوارم خدا هیچ­کس رو از عزیزانش دور نکنه، بعد از چند سال می­خوام برم و پسرم رو ببینم، آخه خارج از کشور هست. به خاطر همین امروز رفتم که پاسپورت بگیرم. وقتی خواستم فرم رو پر کنم، دوباره به مشکلات تاریخی بر­خوردم و رفتم به سایت زمان ها و از تقویم فارسی استفاده کردم و خیلی راحت تاریخ امروز و تاریخ های مورد نظر رو نوشتم و تاریخ تولدم رو از تقویم شمسی به میلادی تبدیل کردم و با تقویم میلادی موجود در این سایت می­تونم برای رفتنم برنامه ­ریزی کنم.

تازه این سایت هر روز یک ویدئو جالب نشون می­ده که وقتم رو پر می­کنه و سرگرم می­شم .

یه نکته دیگه هم بگم: zamanha.com  حتی زمان تحویل سال به وقت ایران رو هم نشون می­ده و میتونین ببینین دقیقا چند ساعت تا لحظه تحویل سال باقی مونده از تاریخ امروز.

به هر حال از وقتی با این سایت آشنا شدم، تمام مشکلاتم حل شده و دیگه هیچ مشکلی از بابت تاریخ تو زندگیم ندارم.

zamanha مرسی که هستی. I love you

 

کلمات کلیدی: تاریخ امروز, تقویم, تقویم روز, تقویم فارسی, تقویم میلادی, تاریخ روز, تاریخ شمسی, تاریخ ایرانی, تاریخ, ساعت, تقویم شمسی, تقویم شمسی به میلادی, زمان ها, زمانها, zamanha ,zamanha.com مناسبت های امروز, تقویم آنلاین, تقویم شمسی, تقویم ایرانی, تبدیل تقویم شمسی به میلادی , میلادی, تاریخ قمری, تبدیل تاریخ, اوقات شرعی, اوقات, طلوع آفتاب, تحویل سال, زمان تحویل سال, تحویل سال به وقت ایران, امروز چندمه  , تماس با ما


نظر

فشار خون بالا ؛ نکات فوق العاده مهم از علائم تا درمان آن

فشار خون بالا

 

متاسفانه بیماری فشار خون که در اصطلاح پزشکی به آن هایپرتنشن گفته می‌شود در جهان امروز و به خصوص در کشورهای صنعتی و در حال توسعه رشد فزاینده‌ای داشته است.

این بیماری در صورت عدم توجه و مراقبت صحیح می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد چرا که فشار خون بالا باعث می‌شود قلب برای آنکه بتواند بر سختی رگ‌ها غلبه کرده و خون را به تمام بدن برساند سریع‌تر از حالت معمول بزند و در نهایت ممکن است منجر به مسائل و بیماری‌های دیگری از جمله بیماری‌های کلیوی یا حتی ایست قلبی شود.

به دلیل اهمیت این موضوع بعد از مقاله 6 عامل تاثیرگذار در افزایش فشار خون در این مطلب مجله اینترنتی بیست‌ ستون قصد داریم به توضیح چیستی و چرایی فشار خون و همچنین دلایل بروز آن و در نهایت روش‌های پیشگیری و درمان فشار خون بالا بپردازیم.

منظور از فشار خون در واقع مقدار فشاری است که خون در هنگام عبور از رگ‌ها به دیواره آن‌ها وارد می‌آورد.

فشار خون به طور کلی به دو دسته تقسیم‌ می‌شود: سیستولی یا ماکسیسم و دیاستولی یا مینیمم.

در توضیح این دو نوع فشار خون باید گفت که فشار خون ماکسیمم یا سیستولی به فشاری گفته می‌شود که خون هنگام منقبض شدن بطن‌ها به دیواره سرخرگ‌ها وارد می‌کند و فشار مینیمم یا دیاستولی فشاری است که در هنگام استراحت قلب به دیواره رگ‌ها وارد می‌گردد. تغییرات ناگهانی فشار خون دیاستولی یا مینیمم عامل اصلی ابتلا به بیماری فشار خون می‌باشد، به این معنی که اگر فشار مینیمم به صورت ناگهانی افزایش یابد و فرد سابقه بیماری عروقی-مغزی نیز داشته باشد این افزایش فشار می‌تواند به پارگی رگ‌های خونی منجر و فرد دچار سکته شود.

در تقسیم‌ بندی دیگری که از انواع فشار خون وجود دارد دو دسته فشار خون اولیه و فشار خون ثانویه قابل تعریف است. در فشار خون اولیه ابتلا به بیماری فشار خون مستقیم اتفاق می‌افتد اما در فشار خون ثانویه فرد به دلیل ابتلا به بیماری‌های دیگری مانند دیابت درگیر فشار خون نیز می‌گردد و در واقع این نوع فشار خون را می‌توان از عوارض جانبی بیماری اولیه به حساب آورد.

تعریف دیگری که از فشار خون وجود دارد در واقع به فرمول علمی آن مربوط است و عبارت است از میزان پمپاژ خون توسط قلب ضربدر مقاومت محیطی.

مقاومت محیطی به میزان مقاومت جداره رگ‌های خونی در برابر جریان خون گفته می‌شود و به هموار بودن یا نبودن سطوح داخلی رگ‌ها بستگی دارد. هموار بودن جداره داخلی رگ‌های خونی با افزایش سن و یا ابتلا به بیماری‌های مختلف تغییر یافته و باعث افزایش مقاومت رگ‌ها می‌شود که در نهایت به افزایش فشار خون می‌انجامد.

برای اندازه گیری فشار خون از انواع مختلف دستگاه فشار سنج استفاده می‌کنند که در انواع ابتدایی آن به وسیله ستون جیوه اندازه گرفته میشد اما امروزه انواع عقربه‌ای و دیجیتالی آن بسیار پرکاربرد است. واحد اندازه گیری فشار خون میلیمتر جیوه است.

احتمالا شنیده‌اید که فشار خون ایده‌آل برای یک فرد معمولی 12 روی 8 است. این مطلب بدین معنی است که فشار ماکزیمم یا سیستولی باید 120 یا کمتر (که اصطلاحا 12 گفته می‌شود) و فشار خون دیاستولی باید 80 یا کمتر (که اصطلاحا 8 گفته می‌شود) باشد.

  • فشار خون ماکزیمم کمتر از 13 و فشار مینیمم کمتر از 8.5 نرمال به حساب می‌آید.
  • فشار ماکزیمم یا سیستولی 13 تا 13.9 و فشار مینیمم یا دیاستولی 8.5 تا 8.9 فشار خون مرزی محسوب می‌شوند.
  • فشار خون ماکزیمم 14 تا 15.9 و فشار خون مینیمم 9 تا 9.9 مرحله ابتدایی فشار خون بالا یا اصطلاحا پرفشاری خفیف است.
  • فشار خون ماکزیمم بین 16 تا 17.9 و فشار خون مینیمم بین 10 تا 10.9 مرحله دوم پرفشاری یا فشار خون متوسط است.
  • فشار خون ماکزیمم بین 18 تا 20.9 و مینمم بین 11 تا 11.9 مرحله سوم پرفشاری یا فشار خون شدید است.
  • فشار خون ماکزیمم بالاتر از 22 و مینیمم بالاتر از 12 مرحله چهارم پرفشاری یا پرفشاری شدید محسوب می‌شود.

 

 

 

جالب است بدانید که فشار خون فقط در هنگام خواب ثابت است و در بقیه اوقات مدام تغییر می‌کند. فشار خون ممکن است در هر نوسان قلب نیز تغییراتی داشته باشد.

عواملی مانند گرما و سرما، استرس، تغذیه، داروها و بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد تغییراتی در فشار خون شوند. اگر این تغییرات اندک باشند نگرانی زیادی ایجاد نمی‌کنند اما در صورت نوسانات شدید حتما باید مورد توجه قرار گیرند.

دلایل ابتلای افراد به فشار خون بالا

 

 

دلایل فشار خون بالا

 

واقعیت این است که دلیل اصلی بیماری فشار خون مشخص نیست اما عوامل زیادی وجود دارند که نقش آن‌ها در ابتلا به فشار خون ثابت شده است. در ادامه فهرستی از این عوامل آورده شده است:

1- وراثت: بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون به دلایل ژنتیکی به این بیماری مبتلا شده‌اند. بنابراین احتمال ابتلا به فشار خون در افرادی که نزدیکانشان به این بیماری مبتلا هستند بالاتر است.

2- استرس و فشارهای عصبی: تحقیقات مختلفی در رابطه با ارتباط بین فشارهای عصبی و بیماری فشار خون انجام شده است.

3- کم تحرکی: ورزش نکردن و عدم فعالیت بدنی یکی از دلایل مهم ابتلا به فشار خون می‌باشد.

4- مصرف بیش از حد فست فودها

5- رژیم غذایی نامناسب و مصرف چربی، شکر، نمک و گوشت قرمز

6- عدم مصرف به اندازه سبزیجات و آبزیان

7- دیابت: فشار خون بالا یکی از عوارض بیماری دیابت می‌باشد.

8- سیگار: کشیدن سیگار می‌تواند باعث گرفتگی رگ‌های خونی و باریک‌تر شدن آن‌ها شود که در نهایت به افزایش فشار خون منجر می‌شود.

9- سن: افزایش سن نیز می‌تواند یکی از دلایل فشار خون بالا باشد.

10- چاقی: داشتن افزایش وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

11- مصرف الکل: افرادی که مکررا الکل مصرف می‌کنند فشار سیستولیک بالاتری نسبت به سایر افراد دارند و همین عامل می‌تواند منجر به هایپرتنشن شود.

12- مصرف برخی داروها مانند قرص‌های ضد بارداری

13- کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی

14- برنامه خواب نامناسب و نامنظم

15- بیماری‌های قلبی یا کلیوی

16- تومورها و انواع سرطان

17- بارداری در سن بالا

18- انجام ivf

19- بارداری دوقلو یا بیشتر

علائم فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا

 

بیشتر افراد مبتلا به فشار خون علائم به خصوصی را تجربه نمی‌کنند و این بیماری گاهی تا سال‌ها خفته می‌ماند و با بالا رفتن سن علائم آن تا حدی مشخص می‌شود. ممکن است در اثر فشار خون بالا سرخرگ‌ها تا حدی تخریب شوند که با سکته قلبی یا مغزی بیماری مشخص شود.

بهترین روش برای تشخیص و پیشگیری از فشار خون بالا اندازه گیری آن به صورت مرتب و پیش از شروع علائم است. اما برخی از علائمی که می‌توانند در تشخیص هایپرتنشن کمک کنند به شرح زیر می‌باشند:

1- سردرد

2- سرگیجه

3- نفس تنگی

4- خون دماغ

5- تهوع

 

عوارض فشار خون بالا

 

عوارض فشار خون بالا

 

متاسفانه بیماری فشار خون ممکن است بیماری‌ها و مسائل دیگری نیز به دنبال خود داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بیماری‌ها و نارسایی کلیوی

2- سردرد

3- نفس تنگی

4- تاری دید

5- سکته مغزی یا قلبی

6- عدم نعوظ

7- تصلب شراین

8- اختلال خواب

9- التهاب اندام‌های مختلف به خصوص اندام‌های پایین تنه

10- اتساع شکمی

 

روش‌های پیشگیری از فشار خون

 

با رعایت برخی نکات می‌توان از بیماری فشار خون پیشگیری کرد و حتی با تشخیص به موقع و درست فشار خون بالا نیز می‌توان تا حدی از خطرناک شدن این بیماری جلوگیری کرد.

برخی از نکاتی که رعایت آن‌ها به پیشگیری و کنترل فشار خون کمک می‌کنند در ادامه آورده شده‌اند:

1- رعایت رژیم غذایی صحیح و مناسب که نیازهای بدن را پاسخگو باشد.

2- ورزش و فعالیت جسمی و پرهیز از نشستن‌های طولانی مدت

3- جایگزین کردن گوشت سفید با گوشت قرمز

4- پرهیز از خوردن انواع فست فود و مصرف غذاهای خانگی آب‌پز یا بخارپز

5- مصرف میوه و سبزیجات به صورت مستمر

6- کاهش مصرف نمک

7- دوری از شرایط استرس‌زا و تلاش برای داشتن آرامش ذهنی

8- کنترل وزن و پرهیز از پرخوری

9- اندازه گیری منظم و دوره‌ای فشار خون

10- عدم مصرف الکل

11- ترک سیگار

12- پرهیز از بارداری در سن بالا

13- پرهیز از مصرف خودسرانه داروها

14- مصرف مواد چربی سوزی مانند سرکه سیب

 

سنجش و تشخیص فشار خون

 

تشخیص فشار خون

 

برای تشخیص فشار خون فرد باید حداقل دو مرتبه به بیمارستان یا درمانگاه مورد نظرش مراجعه کند تا در شرایط یکسانی فشار خونش اندازه گیری شود. پیش از اندازه گیری فشار خون باید از سالم بودن دستگاه فشار سنج اطمینان حاصل کرد.

در هنگام اندازه گیری فشار خون فرد بیمار باید در حالت آرامی قرار گیرد و کاف دستگاه فشار سنج روی بازوی او قرار گرفته و 80 درصد بازو را پوشش دهد.

برای سنجش دقیق، فشار خون باید از هر دو بازوی بیمار گرفته شود و اگر اختلاف فشار بیش از 20 میلیمتر جیوه باشد، آزمایش باید تکرار شود و اگر پس از تکرار نیز اختلاف وجود داشت باید بازویی که فشار خون بالاتری نشان می‌دهد ملاک سنجش قرار گیرد.

 

اگر بیمار به صورت مداوم فشار خون بالا داشته باشد باید از نظر سلامت ارگان‌های دیگر بدن مانند قلب، مغز، چشم وکلیه بررسی شود. همچنین انجام آزمایش‌های قند خون، سطح کراتینین، کلسترول و الکترولیت‌های خون نیز توصیه می‌شود.

افرادی که فشار خون بالا دارند بهتر است که به طور مرتب تحت نظر بوده و سنجش فشار خون را هر ماه انجام دهند.

 

درمان فشار خون

درمان فشار خون بالا

 

برای درمان فشار خون همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد در مراحل اولیه می‌توان از رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب استفاده کرد اما در صورت شدید بودن بیماری باید از درمان دارویی استفاده کرد. داروهایی که برای درمان فشار خون استفاده می‌شوند در جدول زیر فهرست شده‌اند:

نام دارو کاندیدهای مناسب عوارض جانبی
دیورتیک تیازید کلوترالیدون، هیدروکلروتیازید و غیره انتخاب اول، به تنهایی و یا با داروهای دیگر، برای افراد سالم تکرر ادرار، کاهش سطح پتاسیم و اختلال نعوظ
مهارکننده‌های ace بنازپریل، انالاپریل و ژنریک، لیزینوپریل، پرینیویل، زستریل و غیره برای افراد مبتلا به دیابت، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی سرفه خشک پایدار، افزایش سطح پتاسیم، کاهش عملکرد کلیه، واکنش آلرژیک، این داروها نباید همراه مسدود کننده گیرنده آنژیوتنسین (arb)مصرف شوند.
مسدود کننده گیرنده آنژیوتنسین، لوزارتان، داسارتان و غیره افرادی که در کاندیدای acei هستند اما به دلیل سرفه بیش از حد می‌توانند از این داروها مصرف کنند.

مشابه با acei بوده اما احتمال ایجاد سرفه کمتراست.

نباید با acei مصرف شود.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم آملودیپین، ژنریک، دیلیتازیم، کاردیزم و غیره افرادی با پوست تیره و افراد مبتلا به آنژین (درد قفسه سینه) افرادی با برخی اختلالات آریتمی قلب و احتمالا میگرن سرماخوردگی، ضربان سریع قلب، سردرد، تورم لثه‌ها، مشکلات تنفسی.

 

درمان‌ خانگی فشار خون بالا

درمان خانگی فشار خون بالا

 

اخیرا علاوه بر درمان‌های دارویی گرایش به طب سنتی نیز بسیار افزایش یافته و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از درمان‌های گیاهی و خانگی استفاده کنند. برخی از گیاهان دارویی که برای درمان فشار خون استفاده می‌شوند در ادامه آورده شده‌اند:

1- گیاه پنجه گربه:

در طب سنتی چین از گیاه پنجه گربه برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود و به کنترل این بیماری کمک می‌کند.

2- اسطوخودوس:

این گیاه خاصیت آرام بخش دارد که همین مسئله می‌تواند به کاهش فشار خون کمک به سزایی بکند.

3- تخم کرفس:

از این گیاه نیز در طب سنتی چین برای کنترل فشار خون بالا و کاهش آن استفاده می‌شود. آب کرفس نیز در درمان فشار خون بالا بسیار مفید است.

4- زالزالک:

جوشانده زالزالک نیز یکی دیگر از درمان‌های گیاهی برای کاهش فشار خون می‌باشد.

5- هل:

تاثیر هل بر کاهش فشار خون در مطالعه‌ای علمی و با آزمایش بر روی افراد ثابت شده است.

6- ریحان:

مصرف ریحان تازه یا استفاده از عصاره آن می‌تواند در کاهش فشار خون مفید باشد.

7- دارچین:

دارچین را می‌توانید در انواع غذاها استفاده کنید یا چوب آن را با چای دم کنید و اثرات آن را بر کاهش فشار خون مشاهده کنید.

8- گریپ فروت:

مصرف گریپ فروت به خصوص صبح‌ها و هنگام ناشتا در درمان فشار خون بالا بسیار موثر است.

9- تخم شنبلیله:

برای کنترل فشار خون بالا تخم شنبلیله را به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید و به طور مرتب از آن استفاده کنید.

10- نارنج:

نارنج یا آب نارنج به همراه سالاد‌ها و سوپ‌ها می‌تواند استفاده شود و مانند گریپ فروت اثر مفیدی بر کنترل فشار خون دارد.

 

چگونگی اندازه‌گیری فشار خون

اندازه گیری فشار خون

 

امروزه بسیاری از افراد در منزلشان از فشارسنج‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. باید دقت شود که این فشارسنج‌ها تحت لیسانس who باشند و درستی و دقت آن‌ها نیز هر 6 ماه بررسی شود.

برای اندازه گیری فشار خون با فشارسنج‌های دیجیتال ابتدا کاف دستگاه را دو سانتی‌متر بالاتر از آرنج و روی بازوی خود قرار دهید به گونه‌ای که لوله فشارسنج به سمت پایین قرار گیرد. دقت کنید که پس از بستن کاف یا بازوبند فشاری به پوست دستتان وارد نشود و مقدار اندکی فضای آزاد وجود داشته باشد. پس از بستن بازوبند دکمه شروع کار دستگاه فشارسنج را لمس کنید. صبر کنید که دستگاه فشار شما را اندازه بگیرد، در پایان دو عدد بر روی نمایشگر نمایش داده می‌شوند که عدد بالایی فشار سیستولی یا ماکزیمم و عدد پایینی فشار دیاستولی یا مینیمم است.

اگر قصد دارید از فشارسنج‌های عقربه‌ای استفاده کنید، علاوه بر دستگاه فشارسنج به یک گوشی پزشکی نیز نیاز دارید. برای کار با این فشارسنج‌ها پس از بستن کاف بر روی بازو باید گوشی پزشکی را زیر کاف و روی نبض قرار دهید و گوشی را در گوشتان بگذارید. صفحه نمایش را در دست چپ گرفته و با دست راست پمپ فشارسنج را چندین بار فشار دهید تا عقربه فشارسنج به عدد130 برسد سپس پیچ پمپ را به آهستگی باز کنید و همزمان به صفحه فشارسنج دقت داشته باشید. اولین باری که صدای ضربان قلب را شنیدید فشار ماکزیمم و نقطه‌ای که صدا متوقف می‌شود فشار مینیمم است.

 

فشار خون در بارداری

فشار خون در بارداری

 

اگر در زمان بارداری فشار ماکزیمم بالاتر یا مساوی 12 و فشار مینیمم بالاتر یا مساوی 9 باشد، فرد فشار خون بالا دارد.

بالا بودن فشار خون در زمان بارداری عوارض بسیاری برای مادر و جنین به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی، فشار خون یا وزن پایین نوزاد در هنگام تولد اشاره کرد. بنابراین با ظاهر شدن علائم بارداری نسبت به سنجش فشار خود اقدام نمایید.

دلایلی که مسبب ایجاد فشار خون بالا در هنگام بارداری هستند در ادامه آورده شده‌اند:

1- اضافه وزن مادر

2- بارداری در سن بالا

3- باردار بودن دو یا چند قلو

4- حاملگی اول

5- دیابت

6- استرس و فشار عصبی

7- فعالیت بدنی زیاد در اوایل بارداری

8- سابقه بیماری فشار خون

9- ژنتیک/نژاد

در زمان بارداری معمولا برای کنترل فشار خون از درمان دارویی استفاده می‌شود اما به کمک رژیم غذایی، استراحت و کنترل استرس می‌توان تا حدی فشار خون را کاهش داد.

منبع: بیست ستون