سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنترل کیفیت مواد غذایی

نظر

منبع : گاز آرگون

گاز آرگون

گاز آرگون 0?934? حجمی و 1?288? جرمی اتمسفر زمین را تشکیل می‌دهد .

سیلندرهای گاز آرگون معمولا بدنه طوسی و گلوئی سبز تیره می باشد.(البته در گذشته آرگون با سیلندرهائی یکپارچه به رنگ سبز هم به فروش می رسید)
از تماس مستقیم پوست با آرگون مایع نیز باید خودداری کرد چون سبب سوختن پوست می شود ( سرمای فوق العاده بالائی در اثر تغییر فاز آرگون و تبدیل آن به گاز بوجود می آید )
آرگون بدلیل بی اثر بودن دارای شیر راست گرد می باشند .
رگولاتور گاز برای تنظیم فشار و کنترل انواع گازها مورد کاربرد قرار می گیرد و همچنین رگولاتور گاز وسیله ای است که با توجه به سیستم های مکانیکال داخلی می تواند فشار بالای گاز های ورودی را بگیرد و با فشارکمتر یا مورد نیاز مصرف کننده تحویل مشترک بدهد.

فشار ورودی رگولاتور گاز : فشار ورودی رگولاتور ارتباط مستقیم با فشار گاز درون سیلندر و یا گازی که در لوله های انتقال می باشد دارد بعنوان مثال برای گاز پر فشاری مثل هیدروژن فشار ورودی رگولاتورها معمولا تا 300 بار می باشد در حالی که برای گازی مثل پروپان یا استیلن که فشار چندانی ندارند فشار ورودی رگولاتورها معمولا 40 بار است.

شایان ذکر است شرکت فاران صنعت تامین کننده رگولاتور گاز درااستار DRASTAR کره جنوبی می باشد که این رگولاتورها ( مانومتر ها ) قابلیت استفاده هم بصورت خطی و هم سر سیلندری را دارند.
جنس رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) material of Regulator : جنس رگولاتور گاز تحت شعاع نوع گازی است که قرار است از رگولاتور عبور داده شود .
استفاده از گاز آرگون در ساخت لامپ های روشنائی
استفاده از گاز آرگون بصورت مخلوط با متان در صنعت سیمان سازی جهت دستگاه x-ray
غلظت گاز آرگون موجود در پوسته زمین و آب دریا به ترتیب 1?2 و 0?45 جزء در میلیون است

گاز نیتروژن به دلیل بی اثر بودن و در دسترس بودن معمولا به عنوان گاز بالانس اکثر مخلوط های گازی مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز نیتروژن از گروه غیرفلزات بوده و دارای بار الکترون منفی 3.0 می‌باشد. گاز نیتروژن پنج الکترون در پوسته خود داشته و در نتیجه در اکثر ترکیبات سه‌ظرفیتی است.
گاز نیتروژن بیشترین عنصر جو کره زمین از نظر حجم است. (78?1 % حجمی) و برای اهداف صنعتی با عمل تقطیر هوای مایع بدست می‌آید. ترکیباتی که حاوی این عنصر هستند در فضای بیرونی نیز مشاهده شده اند.
در سال 2010 میلادی نیز ترکیب جدیدی از آرگون با فرمول شیمیائی ARCF2 تولید شد.

این کپسولها پایداری بالاتری نسبت به کپسول های کربن استیل دارند و زنگ زدگی در آن ها مطرح نیست.

بازرسی شیر کپسول یا کپسول گاز : شیر کپسولها از نظر وجود شیر فلکه و سلامت آن و همچنین میزان خوردگی رزوه های شیر و متناسب بودن نوع شیر و نوع گاز محتوی کپسول مورد بررسی قرار می گیرد.
بررسی سال ساخت کپسول یا کپسول گاز و یا آخرین تست هیدرواستاتیک حک شده بر روی گلوئی کپسول : در صورتی که بیش از 5 سال از تاریخ تولید کپسول و یا آخرین آزمون هیدرواستاتیک کپسول گذشته باشد می بایست مجددا مورد آزمون هیدرواستاتیک قرار گیرد بدین صورت که طی این آزمون فشاری بیش از 5/1 برابر فشار کاری کپسول به آن وارد می شود و در صورتی که کپسول موفق از این آزمون خارج شود و دچار ترکیدگی و انفجار نشود تاریخ تست بر گلویی کپسول حک شده و کپسول برای 5 سال آینده وارد چرخه شارژ مجدد می شود.
توجه: گازهای مایع شونده، قابلیت شارژ در کپسولهای یکپارچه را هم دارند و برخی از این گاز ها مثل پروپان ، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در این کپسولها شارژ می شوند اما عکس این قضیه صادق نمی باشد و نمی توان گازهایی که فشار بالایی دارند را در کپسولهای درزدار شارژ کرد.
منبع : گاز آرگون

در صنعت از گاز آرگون هم بصورت خالص و هم به صورت ترکیب با گازهای دیگر استفاده می شود .
استفاده از گاز آرگون در شستن فلزات مذاب ( جهت جداسازی سایر گازها از فلز مذاب )

گاز R410a جزء گازهای Blend یا مخلوط می باشد که از ترکیب شدن دو گاز دیگر تهیه شده است .

گاز R410a جزء گازهای Blend یا مخلوط می باشد که از ترکیب شدن دو گاز دیگر تهیه شده است .
گاز R410a از 50% گاز R125 ( پنتا فلوئورو اتان ) و 50% گاز R32 ( دی فلوئورو متان ) تشکیل شده است .
گاز آرگون نیز همانند گاز نیتروژن و گاز اکسیژن در صنعت از طریق جداسازی اجزاء تشکیل دهنده هوا ( تقطیر جزء به جزء هوای مایع ) تهیه می شود.
در اصل رگولاتور و مانومتر معادل هم می باشند و هر دو به یک معناست و دستگاهی است جهت اندازه گیری ، کنترل و تنظیم فشار انواع گازهای ذخیره شده در مخازن و سیلندرهای تحت فشار.
سیلندر های شرکت فاران صنعت پس از آماده سازی و انجام رنگ آمیزی استاندارد و تست نشتیابی در مرحله آخر وارد تست فشار و سپس پلمپ شیر می شود، پس از آن گواهینامه( سرتیفیکیت ) سیلندر ها بر روی بدنه سیلندر الصاق می شود و سیلندر ها سلفون پیچ می شود ( شرکت فاران صنعت تنها شرکت گازی در ایران است که تک تک سیلندرها را جهت جلوگیری از آسیب رنگ آمیزی بدنه سلفون پیچ می کند ) و بسته به درخواست مشتری و تعداد سیلندر ها با رعایت نکات ایمنی لازم بصورت فله ای و یا پالت بندی شده برای مشتریان ارسال می کند.

لذا قابلیت تحمل فشار بالا را ندارند و مخصوص گاز هایی با فشار پائین مثل گاز سولفور دی اکسید ، گاز پروپان ، گاز دی اکسید کربن ، گاز استیلن ، گاز های سردکننده و .... می باشند.

بسته به حجم، سیلندر های بدون درز قابلیت تحمل فشار 150 تا 200 بار را دارند.
هرجا سخن از گاز های آزمایشگاهی ، خالص ، استاندارد ، صنعتی ، سرد کننده و تجهیزات گازی باشد نام فاران صنعت می درخشد.
در هنگام معاوضه سیلندری تیم فنی شرکت فاران صنعت سیلندر خالی مشتری را بررسی می نماید و بسته به سال ساخت آن سیلندر هلیوم پر معادل سیلندر خریدار ارائه می گردد.
سیلندر ها را بر اساس گنجایش آبی آنها نامگذاری می کنند 50 لیتری،40 لیتری،20لیتری، 10 لیتری،5 لیتری، 2 لیتری مثلا یک سیلندر 50 لیتری قابلیت ذخیره سازی 50 لیتر آب را دارد. حجم گاز ذخیره شده در هر سیلندر بسته به نوع گاز، حجم سیلندر و فشار گاز موجود در آن متفاوت است. مثلا یک سیلندر 50 لیتری گاز آرگون با 200 بار فشار حاوی تقریبا 16 کیلوگرم آرگون است درحالیکه مثلا یک سیلندر 50 لیتری گاز هلیوم با فشار 200 بار حاوی تقریباً 1.5 کیلوگرم هلیوم است. لذا این تصور که هر سیلندر 50 لیتری حاوی 50 لیتر گاز است صحیح نمی باشد.
شایان ذکر است؛ برخی از گاز های کم فشار مثل پروپان ، کربن دی اکسید و گوگرد دی اکسید معمولا در سیلندر های یکپارچه شارژ شده و به فروش می رسند.

سیلندر های درز دار ( چند پارچه ) حداقل از دو تیکه فلز جدا از هم تشکیل شده است که به کمک جوش به هم وصل شده اند.

شایان ذکر است؛ برخی از گاز های کم فشار مثل پروپان ، کربن دی اکسید و گوگرد دی اکسید معمولا در سیلندر های یکپارچه شارژ شده و به فروش می رسند.
گاز آرگون دارای برخی خواص پزشکی نیز می باشد که بیشتر در عمل های جراحی مورد استفاده قرار می گیرد که امروزه به آن سیستم آرگون پلاسما گفته می شود.
یکی دیگر از ترکیبات گاز آرگون ، مخلوط گاز آرگون و گاز دی اکسید کربن است که با نام تجاری کورگون Corgon شناخته شده و به فروش می رسد و در پروسه های جوشکاری بسیار مورد اسفاده قرار می گیرد.
لازم به ذکر است فرد مصدوم می بایست به محیط باز منتقل شود و با رساندن اکسیژن طبیعی به او اقدام به احیاء حال فرد نمود.
در سال 2000 میلادی دانشمندان دانشگاه هلسینکی با تاباندن نور فرابنفش به آرگون منجمد شده ی محتوی مقدار کمی هیدروژن فلوئورید در مجاورت سدیم یدید موفق به تولید نخستین ترکیب شیمیائی گاز آرگون شدند.
گاز آرگون گازی بی بو، بی رنگ، بی مزه، غیرسمّی و خنثی است .